Friday 24 October 2014

Putrajaya, Malaysia

Putrajaya offers travellers scenic view of combination of bridges, mosques, administrative buildings along a picturesque man-made Putrajaya lake. 

They are best viewed at night as colourful lights are installed at the strategic places. Putra Mosque, Millennium Monument, Prime Minister’s office, Sri Wawasan Bridge, Sri Saujana Bridge, Ministry of Finance Complex and Iron Mosque just to name a few. 

Putrajaya is a place where hot air balloon, flower fest and boat racing are held annually.







































Where is it?


How to get there?

Putrajaya can be accessed by either from Kuala Lumpur or directly from Kuala Lumpur International Airport by car which only takes approximately 1 hour. While in Putrajaya, there are buses to move around places.


10 comments:

  1. Salam Sejahtera Bapak Suntoro Tjoe (ST). Selamat Ketemu di Alam Siber.
    Kelihatannya blog ini masih baru lagi ya. Jadi saya ucapkan Tahniah dan Selamat Datang ke Dunia Weblogging.
    Melewati sebahagian daripada panorama indah yang dirakam melalui Lensa Bapak ST ternyata buat saya terpegun. Biasa dilihat permandangan seperti itu oleh jurufoto lainnya tetapi apa yang membedakan adalah kreativiti Bapak ST bermain dengan alam. Saya hanyalah jurufoto amatur yang mempelajari fotografi secara berdikit-dikit. Tidak pantas rasanya saya memberi komentar tentang teknik fotografi kerana Bapak ST lebih arif tentang hal itu. Apa yang bisa saya beri barangkali cuma idea dan cadangan ataupun ekspektasi saya sebagai pembaca blog Bapak ST.
    Cukup sampai disini pembuka bicara saya kerana saya akan menjadi komentar tegar di Blog Bapak ST. Bisa ya, Bapak ST?
    Saya mohon izin untuk menjadikan blog Bapak ST ini sebagai gedung untuk saya menimba ilmu fotografi disamping menjadi medan terapi stress saya.

    Ikhlas,
    Teh Bunga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas koment nya Pak. Saya senang kalau kita bisa bertukar pandangan dan ide tentang photography. Bapak jangan merendahkan diri. Saya pun sama dengan Bapak. Saya akan post travel photography yg saya ambil di tempat lain, juga studio photography.
      Sekali lagi, Terima Kasih Pak

      Delete
    2. Sama-sama Bapak ST. Itu pastinya sesuatu yang saya nanti-nantikan daripada Bapak ST. Jikalau untuk travel photography apa yang saya suka lihat disamping permandangan yang indah adalah rekomendasi untuk makanan tempatan dan penginapan kerana makan dan tidur itu adalah perkara penting untuk diketahui oleh pengembara. Terutamanya untuk mencari makanan halal dan tempat penginapan yang berpatutan. Jika sekiranya Bapak ST mengembara lagi di masa hadapan, gambar makanan dan hotel penginapan pastinya akan melengkapi entri travel photography Bapak ST. Barangkali jika ada di dalam simpanan Bapak ST, bisa dikongsikan di blog ini agar ia menjadi rujukan para pengembara.
      Ini sekadar pandangan saya yang masih kabur ini. Maaf ya, Bapak ST.

      Ikhlas,
      Teh Bunga

      Delete
    3. Terima kasih banyak untuk komen dan saran dari Bapak Teh Bunga. Sebelum ini say tiday terpikir tentang food and hotel. Sekarang bapak telah membuka minda saya.

      Untuk food photography dalam travel sebenarnya cukup challenging pak. Karena food photography memerlukan suatu kreativitas and tehnik yang sangat berbeda, juga kesabaran yang luar biasa.

      Saran dan ide bapak adalah suatu masukan yang berharga untuk saya. Terima kasih Pak.

      Delete
    4. Saya bersetuju tentang cabaran food photography kerana saya sendiri juga melakukan food photography di rumah. Kesemuanya saya lakukan sendirian daripada memasak, menghias dan merakam photo. Makanan yang cepat bertukar warna menjadi lebam, inilah cabaran utamanya. Ada moment yang terlepas untuk dirakam ketika proses penyediaan makanan. Jadi tripod terpaksa digunakan tetapi sudut untuk dirakam itu menjadi terhad dan cahaya yang diperolehi hanya daripada cahaya tingkap kerana saya tidak menggunakan black box. Itulah antara kesukarannya. Tetapi apabila sesuatu itu sukar dan mencabar, ia menjadi kepuasan apabila berjaya mengatasinya. Ini cuma deria rasa saya sahaja Bapak ST.

      Ikhlas,
      Teh Bunga

      Delete
    5. Dear Teh Bunga. Actually, food photography memerlukan kesabaran tersendiri and juga seni yang sangat berlainan dengan photography yang lainnya. Thanks for sharing and Good luck to you.

      Delete
    6. Thanks a lot Pak. Benar apa yang Bapak ST katakan. Kerana itu saya akan menghadiri lagi kelas food photography pada hari Ahad ini untuk menimba ilmu kerana food photography is my passion. Kali ini berkolaborasi dengan sebuah kedai bakery dan terhad kepada 8 orang peserta sahaja. Sahabat saya juga yang akan menjadi guru saya nanti.
      It is still a long way to go in this journey though...

      Delete
  2. Bapak ST & anda Teh Bunga (TB) saya melihat potensi anda masing masing unt meramaikan dunia photography. Saya tunggu kreasi dan kreativitas anda berdua. Salam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk Pak TreeAndPlants, terima kasih keatas motivasinya pak. Banyak posts yang lain menanti bapak di blog saya. Sila tunggu dan lihat pak.

      Delete
    2. Hi TreeAndPlants,
      Thank you for the encouragement. Saya masih mentah lagi dalam dunia fotografi dan masih banyak lagi yang perlu dipelajari. Anda pencinta muzik ya? I love music too. You have a cool blog ;)

      Delete